آرشیو شهریور ماه 1399

شفاف سازي استفاده صحيح ار لوازم جنسي

9نكته طلايي براي مراقبت از مو

۹ نكته كليدي براي مراقبت از موي سر

موي ما مي‌تواند ما را شيك و مرتب يا خسته و بي‌ملاحظه نشان دهد. فرقي ندارد موي ما خشك باشد يا چرب؛ فر باشد يا صاف. در هر حالت بهتر است، اصول اوليه‌ي مراقبت از موي سر خود را بدانيم.

 

اگر به مراقبت روزانه از مو بي‌توجه باشيم، آسيب مي‌بينند و ترميم موهاي آسيب ديده خيلي دشوارتر از پيشگيري از آسيب است. به همين دليل، در اين مقاله مي‌خواهيم نكات مراقبت از مو را بگوييم. اگر مي‌خواهيد موي پرپشت و سالمي داشته باشيد، با ما همراه شويد.

 

راههاي مراقبت از موي سر

 

۱موهاي خود را درست بشوييد و شانه كنيد.

متخصصان مي‌گويند بيشتر مردم براي مراقبت از موي سر يا بيش‌ از اندازه موهاي خود را مي‌شويند يا آنها را با روشي اشتباه مي‌شويند. پس نكته‌هاي ساده‌ي زير را به ياد داشته باشيد تا موهاي خود را استاندارد بشوييد:

 

از شامپو به قدري كه موهاي سرتان را بپوشاند، استفاده كنيد. نه بيشتر!

موهاي خود را با آب داغ يا آب خيلي سرد نشوييد. بلكه، آنها را با آب ولرم بشوييد.

موهاي خيس، سه برابر آسيب پذيرتر و شكننده‌تر از موهاي خشكند. پس با آنها با ملايمت رفتار كنيد.

بعد از حمام موهاي خود را زياد با حوله ماساژ ندهيد.

گره موهاي خيس خود را با شانه‌ي دندانه درشت باز كنيد. البته، موهاي خيس را نبايد زياد شانه كنيد.

براي مراقبت از موي سر خود، آن را بيشتر از يك ‌بار در روز نشوييد.

۲ شامپوي مناسب انتخاب كنيد.

اگر شامپو يا حالت دهنده موي شما نامناسب باشد، سلامت موهاي شما به خطر مي‌افتد. پس، شامپويي متناسب با موي خود انتخاب كنيد. شامپوها، براساس نوع مو، سه دسته‌اند: «مناسب موهاي خشك، معمولي و چرب».

 

اگر شوره‌ي سر يا ريزش مو داريد، از شامپوهاي ضد ريزش و شامپو ضد شوره‌ استفاده كنيد.

از مصرف شامپوهايي كه تركيبات نامناسبي مثل آمونيوم لوريل سولفات يا سديم لوريل سولفات دارند، بپرهيزيد.

 

۳ شامپو براي شستن كف سر است، نه ساقه‌ي مو

يكي از راه‌هاي ديگر مراقبت از موي سر استفاده‌ي صحيح از شامپو است.

 

يكي از راه‌هاي ديگر مراقبت از موي سر استفاده‌ي صحيح از شامپو است.

 

محققان آكادمي درماتولوژي آمريكا معتقدند خلاف نرم‌ كننده‌ي مو كه بايد روي ساقه‌ي مو استفاده شوند، شامپو براي شستن پوست كف سر است. شستن ساقه‌ي مو با شامپو رطوبت آن را از بين مي‌برد، شفافيت مو را هم كمتر مي‌كند.

 

بايد بدانيد، اين پوست سر ماست كه محل ترشح چربي و تجمع سلول‌هاي مرده است. پس، وقتي از شامپو استفاده مي‌كنيد، بايد پوست سر و ريشه‌ي موهاي خود را بشوييد.

 

۴ براي مراقبت از موي سر نرم‌كننده را فراموش نكنيد.

هنگام شستن موها، استفاده از محصولات مراقبت از موي سر براي افزايش رطوبت مو اهميت دارند. اما، چرا؟

 

تار‌ موها پوششي به نام كوتيكول دارند. كوتيكول پوشش خارجي مو است و از روي هم قرار گرفتن سلول‌هاي مرده تشكيل شده. نقش اصلي كوتيكول، استحكام بخشيدن و مراقبت از موي سر است.

 

وقتي موها رطوبت كافي ندارند، كوتيكول باز مي‌شود تا رطوبت مورد نياز از هوا وارد مو شود. براي همين است كه معمولاٌ بعد از حمام موها وزدار مي‌شوند.

 

پس، از يك نرم كننده‌ي مناسب مو استفاده كنيد كه حاوي عناصر آبرسان مو مانند روغن نارگيل باشد. نرم كننده را از وسط ساقه تا نوك موهاي خود بزنيد. هيچ وقت آن را به ريشه‌ي موهايتان نزنيد.

 

ماسك مو براي مراقبت از موي سر انتخاب بهتري است.

اگر موي شما به دليل رنگ كردن يا حرارت زياد آسيب ديده، بهتر است، به جاي نرم‌كننده از انواع ماسك مو استفاده كنيد.

ماسك مو نسبت به نرم كننده از ذره‌هاي كوچكتري تشكيل شده، براي همين، به راحتي به ساختار مو نفوذ مي‌كند و بهتر مي‌تواند مواد مغذي را به مو برساند.

 

۵ موهاي خود را با حوله خشك نكنيد!

موهاي خود را با حوله خشك نكنيد!

 

براي مراقبت از موي سر پس از دوش گرفتن براي خشك‌ كردن مو، به جاي استفاده از حوله بهتر است، اول آب اضافي مو را بگيريد. سپس، با يك لباس نخي تميز كه ملايم‌تر و نرم‌تر از حوله است، آن را خشك كنيد.

 

آكادمي درماتولوژي آمريكا پيشنهاد مي‌كند به جاي استفاده از سشوار، اجازه دهيد هوا موها را خشك كند. درست است بيشتر طول مي‌كشد. اما، در عوض آسيبي به مو نمي‌رساند.

 

۶ براي مراقبت از موي خيس، از شانه‌ي دندانه ‌درشت استفاده كنيد.

محققان آكادمي درماتولوژي امريكا مي‌گويند موهاي خيس هنگام شانه كردن خيلي آسان‌تر مي‌شكنند. پس، بهتر است موهاي خيس، گره خورده و نم‌دار خود را با شانه‌هاي دندانه درشت شانه كنيد. تا حد امكان، با ملايمت موها را شانه بزنيد.

 

۷ در برابر حرارت از موي خود محافظت كنيد.

سشوار يا اتوي مو، موها را زيباتر و خوش حالت‌تر مي‌كند. اما، نبايد فراموش كنيد كه حرارت زياد، آسيب زيادي به مو مي‌زند.

 

حرارت زياد آسيب‌هاي زيادي به مو مي‌زند، مثل مو خوره، دندانه دار شدن انتهاي مو، خشك و خشن شدن بافت مو، ريزش بيش از حد و وز شدن. از آنجا كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است، براي مراقبت از موهاي خود قبل از استفاده از سشوار، اتوي مو و … از يك محافظ حرارتي مو استفاده كنيد.

 

اين محصولات ضمن مراقبت از موي سر در برابر آسيب‌هاي حرارتي، ويتامين‌ها و پروتئين‌هايي دارند كه سلامت و ظاهر موهاي شما را بهبود مي‌بخشند. همچنين، به خاطر داشته باشيد هميشه با حرارت پايين سشوار، موهاي خود را خشك كنيد. اگر لازم بود، به‌تدريج حرارت آن را افزايش دهيد.

 

۸ رطوبت موي خود را حفظ كنيد.

رطوبت موي خود را حفظ كنيد.

 

اگر مي‌خواهيد موي شما سالم، قوي و زيبا به نظر برسد، فارغ از جنس و مدل آن، رطوبت آن را حفظ كنيد.

 

براي سالم ماندن مو از محصولات مراقبت مو مانند سرم مو يا كرم مو استفاده كنيد. اين محصولات در طول روز روي مو مي‌مانند و رشته‌هاي آن را خوب تغذيه مي‌كند.

بعضي از محصولات مراقبت از موي سر بايد روي موهاي نم‌دار و بعضي ديگر، روي موهاي خشك استفاده شوند. براي اينكه نتيجه‌ي بهتري بگيريد‌، طبق دستورالعملي كه روي محصولات نوشته شده، عمل كنيد.

 

۹ موهاي خود را به طور مرتب كوتاه كنيد.

كوتاه كردن مرتب موها براي داشتن موهاي بلند و زيبا بسيار مهم است. هر تار مو ۲ تا ۶ سال عمر مي‌كند و در پايان عمر خود ضعيف‌تر مي‌شود. پس، موهاي بلند شكننده و آسيب پذيرند و بيشتر موخوره مي‌گيرند.

 

بهتر است بدانيد، هايلايت و رنگ كردن موهاي بلند، بيشتر به آنها آسيب ميزند.

 

براي مراقبت از موي سر، آنها را در فاصله‌ي زماني منظم هر ۸ تا ۱۲ هفته كوتاه كنيد. اگر مو خوره‌ي موهاتان نسبتاً زياد است، مي‌توانيد اين فاصله را به ۶ تا ۸ هفته كاهش دهيد.