كاندوم چيست

شفاف سازي استفاده صحيح ار لوازم جنسي

كاندوم چيست

كاندوم چيست؟

 

كاندوم به عنوان يك وسيله پيشگيري از بارداري راه عبور عفونت ها را در زمان نزديكي جنسي مسدود مي كند همچنين جزء يكي از روشهاي جلوگيري از بارداري است كه مانع از رسيدن اسپرم ها به رحم مي شود.

 

 

 

كاندوم پوشش پلاستيكي نرمي است كه قابليت ارتجاعي زيادي دارد و توسط مرد هنگام نزديكي استفاده مي شود به اين صورت كه قبل از شروع نزديكي بر روي آلت تناسلي در حالت نعوض  Erection) ) كشيده شده و بدين ترتيب از ريخته شدن مايع مني كه حاوي اسپرم ( سلول هاي جنسي مرد) است به داخل دستگاه تناسلي زن (واژن و رحم) جلوگيري مي كند . اگر اسپرم مرد با تخمك (سلول جنسي زن) تركيب شود حاملگي رخ مي دهد و كاندوم از اين امر جلوگيري مي كند.

 

 

 

انواع كاندوم

 

انواع كاندوم-كاندوم ها در دو نوع مردانه و زنانه وجود دارند. كاندوم ها يكسان و يك اندازه نيستند و از نظر اندازه ٬ ضخامت ٬ وجود ماده اسپرم كش ويا ماده نرم كننده (لوبريكنت) متفاوت مي باشند و برخي از كاندوم ها ماده اسپرم كش ندارند . كاندوم هاي محتوي ماده اسپرم كش موثرتر از انواع بدون اسپرم كش هستند . لوبريكانت ها يي كه در كاندوم استفاده مي شود بايد برپايه آب (Water based) باشند نه پايه روغن(Oil based) در غير اين صورت ممكن است به لاتكس كاندوم آسيب بزنند و باعث پارگي كاندوم شوند.

 

 

 

كاندوم ها در رنگ ها و طرح هاي مختلف ساخته و در بسته هاي كوچك بسته بندي مي شود . ۵۰ ميليون مرد در دنيا از كاندوم استفاده مي كنند و بيشترين كشوري كه از كاندوم براي جلوگيري از بارداري استفاده مي كند ژاپن مي باشد.درصد شكست كاندوم اگر درست استفاده شود ۳ درصد است ولي اگر در هنگام استفاده دقت لازم نشود تا ۱۴ درصد نيز ممكن است شكست داشته باشد.اما بطور متوسط ميران شكست ان ۱۰ درصد است . البته بايد توجه داشت كه در بيشتر روشهاي پيشگيرياز بارداري ميزان شكست در سال اول استفاده بيشتر است.

 

 

 

نحوه استفاده از كاندوم مردانه:

 

نحوه استفاده از كاندوم مردانه-هر بسته كاندوم را بايد در همان زماني كه قرار است استفاده شود باز نمود و قبل از استفاده بايد كاندوم را با كمي باد كردن (فوت كردن) كنترل كرد كه سوراخ و يا پاره نباشد.هنگام مصرف بايد دقت نمود كاندوم در اثر تماس با ناخن پاره يا سوراخ نشود.از آنجا كه در ترشحات مرد قبل از انزال نيز مقداري اسپرم وجود دارد قبل از آغاز مقاربت بايد كاندوم روي آلت تناسلي در حال نعوض كشيده شود و اگر از كاندوم تنها هنگام انزال استفاده شود احتمال حاملگي وجود خواهد داشت .هنگام استفاده از كاندوم بايد فضاي خالي انتهاي آن را جهت تخليه هوا فشار داد سپس كاندوم را بايد به طريقي روي آلت تناسلي كشيد كه اين فضاي خالي گوچك در انتهاي ان باقي بماند تا به هنگام انزال مايع مني در اين فضا جمع شده و از ريخته شدن ان به داخل دستگاه تناسلي زن جلوگيري شود.بنابراين نوك آن تا انتها نبايد كشيده شود.كاندوم بايد تمام طول آلت تناسلي را تا قاعده آن بپوشاند.اين كار از نشت مايع مني به داخل دستگاه تناسلي زن جلوگيري مي كند.

 

در صورت احساس پارگي يا سوراخ شدگي كاندوم هنگام نزديكي بلافاصله بايد آلت تناسلي به همراه كاندوم خارج شده و از يك كاندوم جديد استفاده شود.

 

 

 

بلافاصله پس از انزال در حالي كه آلت تناسلي هنوز در حال نعوض است به همراه كاندوم روي ان مي بايست از دستگاه تناسلي زن خارج شود.جهت جلوگيري از سر خوردن كاندوم بايد در حالي كه با دست كاندوم روي آلت نگه داشته شده است عمل خروج انجام گيرد.بعد از خارج كردن كاندوم جهت اطمينان از اينكه كاندوم سوراخ نشده است بايد درون انرا از آب پر نمود.و در صورت سوراخ يا پاره شدن كاندوم بايد از روش اورژانسي پيشگيري از بارداري استفاده نمود.

 

 

 

حساسيت به لاتكس:

 

جهت افراد حساس٬ كاندومي هيپوآلرژنيك از الاستومر ترموپلاستيك صناعي و نوع ديگري كه از پلي اورتان است موجود مي باشد كه هر دو عليه STD محافظت مي كنند.دومي شانس پارگي به مراتب بيشتري نسبت به جنس لاتكس دارد (۴/۸% در مقابل ۲/۳%) . كاندوم هاي ساخته شده از غشاهاي طبيعي مثل روده گوساله در مقابل STD محافظ نيستند.

 

 

 

 كاندوم,انواع كاندوم,نحوه استفاده از كاندوم,كاندوم زنانه

 

كاندوم و انواع كاندوم

 

 

 

مزاياي استفاده از كاندوم:

 

۱.كاندوم براي جلوگيري از بيماري هاي مقاربتي مانند : سيفليس ٬ سوزاك ٬ ايدز ٬ هپاتيت ٬ هرپس ٬ عفونت هاي گنوره ٬ تريكومونا ٬ كلاميديا و …مفيد است.

 

۲.در مرداني كه دچار انزال زودرس(Premature Ejaculation)  هستند و تحريك پذيري زيادي دارند كاندوم موثر است زيرا تحريك پذيري را كمي به تاخير مي اندازد و حساسيت سر پنيس را كم مي كند و موجب تاخير در انزال و حفظ نعوض مي شود .

 

۳.در صورت وجود حساسيت زن نسبت به مايع مني مرد كاندوم روش مناسبي است.

 

۴. استفاده از كاندوم احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم (سرويكس) را كاهش مي دهد كه به علت مسدود كردن انتقال HPV مي باشد .

 

۵.در تمامي آقايان با هر شرايط سني كاندوم قابل استفاده مي باشد.

 

۶.كاندوم از جمله كالاهاي ارزان مي باشد و دسترسي به آن آسان است.

 

۷.گاهي مردان قدرت حفظ آلت تناسلي را براي ادامه نزديكي ندارند . براي مثال در افراد پير يا كساني كه اعمال جراحي در قسمت تحتاني شكم داشته اند با استفاده از كاندوم در اين افراد قسمت حلقه اي انتهاي كاندوم به صورت يك تورنيكه ضعيف اثر مي كند و مي تواند به حفظ نعوظ كمك كند.

 

۸. گاهي بعضي از مردان يا زنان به واسطه مسائل خاص تمايل به تماس مستقيم آلت با مخاط واژن را ندارند.كاندوم مي تواند راه حلي براي اينگونه مسائل باشد.

 

 

 

معايب استفاده از كاندوم :

 

۱. كاندوم يكبار مصرف است.

 

۲. دائمي نيست و نياز به تكرار دارد.

 

۳.كاندوم ممكن است در برخي افراد ايجاد حساسيت به صورت خارش٬ راش و دانه جلدي كند

 

۴. براي استفاده از كاندوم بايد تجربه داشت تا خارج نشود.

 

۵. ممكن است كاندوم در حين عمل مقاربت پاره شود .

 

 

 

نكات مهمي كه در هنگام استفاده از كاندوم بايد در نظر داشته باشيد :

 

-كاندوم ها را دور از حرارت ٬ نور و رطوبت نگهداري نماييد تا لاتكس كاندوم خاصيت خود را از دست ندهد و با نزديكي پاره نشود.

 

-از هر كاندوم يكبار استفاده كرده و از مصرف مجدد ان خود داري نماييد زيرا در اين صورت احتمال حاملگي افزايش مي يابد.

 

-قبل از مصرف كاندوم به تاريخ انقضاي آن توجه نماييد و از مصرف كاندوم هاي تاريخ گذشته و يا كاندوم هايي كه چسبناك و يا شكننده ان خودداري نماييد.

 

-پس از استفاده كاندوم مصرف شده رادر يك قطعه كاغذ باطله پيچيده و در كيسه زباله بيندازيد.

 

-براي نرم كردن كاندوم از روغن ٬ وازلين و يا مواد مشابه استفاده نكنيد زيرا اين مواد به كاندوم آسيب رسانده و باعث خراب شدن ان مي شوند.در اين صورت احتمال حاملگي با كاندوم افزايش مي يابد .

 

-هر چند اين روش پيشگيري از بارداري روش موثري است ولي احتمال حاملگي با ان از قرص بيشتر است .

 

 

 

كاندوم زنانه (Vaginal pouch):

 

كاندوم زنانه-تنها نوع كاندوم زنانه موجود در بازار به نام FC به فروش ميرسد.غلافي از جنس پلي اورتان است كه در هر انتهاي خود حلقه اي قابل انعطاف دارد.حلقه باز كاندوم زنان بيرون واژن باقي مي ماند و حلقه داخلي بسته و مثل ديافراگم زير سمفيز قرار مي گيرد.اثر كاندوم زنانه در حفاظت از انتقال بيماري هاي جنسي نسبت به كاندوم مردانه كمتر است اما در هر حال كاندوم زنان نسبت به ويروس هاي ايدز ٬ سيتومگالوويروس و هپاتيت B غير قابل نفوذ است . شانس جابجايي و ليز خوردن آن كمتر از كاندوم مردانه است (۳% در مقابل ۸-۳%) اما متاسفانه ميزان حاملگي با آن بيشتر از كاندوم مردانه است.

براي خريد كاندوم مناسب مي توانيد به سايت كرشمه مراجعه كنيد

منبع:medicalpdf.ir

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد